onsdag 3 juni 2009

Människor som har det sämre


När livet är svårt tänker jag gärna på människor som har det sämre. Och då menar jag inte typ kvinnor som blir gruppvåldtagna av Kongomilisen, utan människor som bara har det lite, lite sämre. Som den här kvinnan, Annika Johansson. Hon driver minigolfbanan i Tanto där de under senaste veckorna haft UPPREPADE problem med ungdomar som tar sig in under helgerna för att bajsa på banorna.

Dom där banorna är ju hennes liv, det är uppenbart. Men så åker det in någon full snubbe från Hägersten gång på gång och bara bajsar ner hela verksamheten. Det är så briljant, att någon gör sig det besväret: hämtar servetter uppe på grillen, ställer sig där och hukar, inte säger "nej jag skojade bara" och drar upp byxorna, och sedan bombar ur, allt för att kunna återvända sen tidigt på måndagsmorgonen och stå där som en pyroman och titta på när Annika kommer tillbaka från helgen och inser att hon återigen måste inleda veckan med att skyffla mänsklig avföring från sin arbetsplats. Det lär väl inte vara den där "å nej, det har varit frost i natt, nu måste jag skrapa rutorna på bilen"-känslan direkt.

En kompis till mig berättade f.ö. att på äldreboendet där hans bror jobbar hade det kommit in några ungdomar en eftermiddag och först förstört pusslet som de gamla hade arbetat på under veckan, därefter ställt sig och pruttat rakt ut i rummet och sedan sprungit ut igen. Genialiteten i det!

Tänk chocken för en gammal människa när en sådan sak händer. Man vill bara sitta där i lugn och ro, lägga sitt pussel, äta en mandelkubb, kanske kissa på sig lite lätt i ett hörn, så händer det här. Den där totala chocken då man inte förstår riktigt vad som händer utan bara ser en massa hetsiga armar som plötsligt dyker upp och föser ner ens pussel på golvet, därefter hör ljudet av flertalet pruttar som går till attack, och sedan måste sitta kvar där utan att förstå vad som hände, troligen i rullstol, och bara stirra rakt ut i ett rum som luktar avföring. Det gör mitt liv lite, lite bättre.

5 kommentarer:

elias sa...

briljant detta inlägg! riktigt fint att ha dig tillbaka.

Anonym sa...

vad E! säger!
/maria

Anonym sa...

helt. jävla. genialt!

är glad att du är tillbaka jonas.

/kris

hanna sa...

jag börjar typ gråta av pusselgrejen. när (om) jag blir gammal kommer jag ha pussel som enda hobby. måste jag döda alla ungdomar nu? för att förhindra att det ska hända mig?

Hannan sa...

Fenomenalt!