torsdag 4 juni 2009

Folket hjälper till

Förra året, när den så kallade "Maskmannen" härjade i Sverige, skapades en fantombild som är en av mina absoluta favoritkonstverk alla kategorier. Den här publicerades alltså på riktigt på Aftonbladets förstasida. Notera förekomsten av "svart musk" i pannområdet.




Tavlan "Skriet" hade ju inte blivit riktigt samma klassiker om det var sådär ansiktet hade blivit. Kort efter den bilden gick ut lanserades en ny joker som kanske är ännu trevligare. Den bilden finns vid 0.42 i det här klippet:



Här någonstans tänker man ju att det är fysiskt omöjligt att göra en mindre hjälpsam fantombild. Men så kommer nya numret av tidningen Efterlyst (Aftonbladetbilagan som är programmet Efterlyst men som tidning). Där har de på ett ställe i tidningen tagit hjälp av en sierska, vilket bara det är genialiskt, som fick komma till ett hus där ett mord skett för att hålla en seans. Det resulterade i en fantombild som mycket väl kan vara bland absolut bästa som har skapats i svensk historia.


7 kommentarer:

fanny sa...

den där handen alltså. misstänker att det är musse pigg som ligger bakom brottet där

Grewdahl sa...

jag tycker att jag känner igen den där... man jag kan inte komma på riktigt var jag sett den förut... gjorde jag inte sånda där handavtryck på dagis? kan det vara min gamla?

einar sa...

fanny, musse har bara fyra fingrar – så det är en av få vi kan skriva av direkt.

fanny sa...

fan också. har alltid velat sätta dit den där självgoda pluggismusen. nåt skumt är det med honom, han har ju typ handskar.

einar sa...

Mitt tips är att det är: http://www.tvland.com/shows/addamsfamily/character8.jhtml

Jonas sa...

haha, briljant. eventuellt att det även kan vara läge att kolla var uncle fester befann sig när Maskmannen slog till.

http://www.k12.nf.ca/roncallips/familyliving/addams%20fam/fester.jpg

Anonym sa...

åh gud. fick ångest på riktigt av det här. Det är för hopplöst