söndag 23 augusti 2009

Söndag

I dag när jag gick igenom något köpcentrum i Nacka var det en ung säljarkille med Teknikmagasinetfrisyr som ropade till mig från sin butik, ett avstånd på åtminstone goda fem-sex meter, "Nämen tjeeena glidarn! Allt kungligt med dig då mannen?" Blev så extremt överumplad av den käckheten, kunde inte koncentrera mig på något annat än att försöka förstå vad jag just hade råkat ut för. Så responsen blev först ett riktigt släpigt/på gränsen till efterblivet "heeeej", följt av en tystnad då jag – fortfarande i chock – ser min egen hand segla upp i slowmotion och börja vinka tillbaka till honom, bara en långsam sorglig vink i ansiktshöjd som skedde under total tystnad. Det var vinkningarnas motsvarighet till sådana där torra gamla buskrester som blåser förbi i spökstäder. Förvirringen i hans ögon efter det, det är en sådan syn man bär med sig för resten av livet, som Leonardo DiCaprios sista blick innan han sjunker till botten i Titanic.

Älskar verkligen, utan någon som helst ironi, alla sorgliga Stockholmsförorter. Drömmen är att bo i Kungens kurva.

4 kommentarer:

Linnéa sa...

du har ju typ bott i kungens kurva?

erik sa...

Länge leve Nacka kommun (Ja, jag var tvungen.)

Ozjeppe sa...

Du skriver ruskigt roligt och bra.
Meningen: "Det var vinkningarnas motsvarighet till sådana där torra gamla buskrester som blåser förbi i spökstäder" är fantastisk!

Och på tal om dessa vämjeliga försäljartyper, så har jag fantiserat om trycka upp en t-shirt med text i stil med: NEJ! Jag är INTE intresserad av era skitprodukter! Som man snabbt kan flasha vid de tillfällena...

Anonym sa...

Jonas teknikmagasinet-typen finns hahaha !! Du är så rolig, tack för det:)