torsdag 18 november 2010

Utdrag från Regina Lund-brev


Kära medresenär,
Regina Lund här. Min femte platta innehåller 14 spår plus en ljudbok på 4h 50 min. Jag önskar du får ha din helt egna personliga upplevelse av den. Ta till dig det du tycker om och skippa resten.

Musik är en personlig resa, din helt egna upplevelse, dina egna bilder och din frihet att tolka det på ditt vis för nu är skivan DIN, inte min. Men för dig som är nyfiken skriver jag nedan lite kort om varje låt. Det är inget facit bara en liten minnes anteckning om varje låts ursprung.

Hope
Är en mjuk slöja över din hud som smeker dig, en kram , en kyss av hopp till alla er som tvivlar på varför vi är här och jag vill säga er att hur hopplöst livet än kan te sig så finns det alltid lite hopp kvar. Du vandrar aldrig ensam. Ibland är allt som behövs en låt att hålla din hand. Hope är en sån liten, varm, kärleksfull hand som vill få hålla om dig.

Go where the love is
Är en kärleksförklaring till den hela mänskligheten, till alla ens främmande rädslor, att våga se dom i ögonen, att våga lita på varje människa man möter, att gå dit där det finns kärlek och lita på att den kan finnas var som helt, i blicken hos den hemlösa uteliggaren, hos en förbi passerande på tunnelbanan, hos en främlingen på din resa.

Dare
Är en bön om fred. En bön om icke våld och fred på vår planet.

Bartender
Är en bild av en ensam kvinna som längtar och söker tröst i alkoholen och på olika barer.

People Like Me
Skrev jag när jag var trött på att bli objektifierad. Jag ville rädda planeten OCH få vara skådis, låtskrivare, sångerska och skapande konstnär utan att bli hängd varje gång. Jag spelade in mig när jag sjunger ”People like me” frasen baklänges och la det som intro och kör och jag lekte med olika betoningar på meningen ”People like me”. Människor som jag. Människor gillar mig. Människor som jag. Jag lekte med tanken hur jag skulle vara för att kunna få vara mig själv.

Courage
Den är en ren pepp låt. Jag föreslog att den kunde bli en alternativ national sång. Nu anser ju jag att vi ska sudda ut alla gränser på jorden men medans vi håller på med det behöver vi lyssna på en pepp sång så vi får lite mod att fortsätta! ”Courage” är en national sång för nomader, både fysiska och själsliga.

All over my body
Är en söt kärleks låt som är sorglig men som jag valde göra till en glad poplåt. Låten hade kanske inte varit glad om dom hade stått kvar och blivit ihop igen. Då kanske det hade blivit en super sorglig beck svart sång där båda drar ner varandra i sorg, så detta är en happy end låt trots att dom fortfarande älskar varandra. Alla man älskar älskar man ju. Det finns ingen ex kärlek. Du har ju inte en ex mamma eller ex pappa, utan all kärlek finns ju där.

Hoppas ni kan få glädje av skivan.

Go where the love is

Kärlek till er väg

Regina

13 kommentarer:

elias sa...

"detta är en happy end låt"

Blancaflor sa...

Särskrivningar en masse...

Empa sa...

Samlar fortfarande mod inför att våga lyssna på hennes sommarprat. Hennes beryktade sommarprat.

Denna fantastiska människa.

Team Ribs sa...

jonas.

AxelHammarback sa...

Åh, det här gjorde min kväll. "Happy end låt". Var får man tag på skivan?

Christian sa...

Ah - en söt kärleks låt. Då förstår jag, men man undrar ju vilken söt kärlek hon åsyftar.

elias sa...

skivan finns här: http://open.spotify.com/album/2LCttbUtAunFvguRRx7yAm

Klas sa...

åh.. jag minns när hon faktiskt var rolig på radio som någon tant i nåt "lattjo" fredagsprogram med Erik Blix. Det kan ju iofs berott på att jag var korkad tonåring då, men jag minns det som jävligt kul. Nån som minns vad hon kallade sig?

Klas sa...

Svarar på min egen fråga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klang_%26_Co

Anonym sa...

Ååååh jag döper mig själv i blåbärssoppa.....

Spader Ess sa...

Gudars skymning,vad sugen jag blev på den plattan nu. Eller inte alls...

n-pt-b-gb sa...

hade inte kunnat föreställa mig att det skulle vara så kul att läsa en text av någon som är mitt i en stroke

Anonym sa...

Har hört att hon ingått äktenskap med sig själv. Någon som kan bekräfta detta?