söndag 30 januari 2011

Göttekungen


Samma vecka som senaste säsongen av Biggest loser hade premiär sa en läkare åt mig att "gå upp i vikt - omgående". Han ordinerade på allvar "ett dagligt chokladintag" ("du hittar inte mer koncentrerade kalorier än så"). En klassisk Jan Stenbeck-diet. I det läget följde vad som på pappret måste vara den sorgligaste målsättningen sedan Tylösand-Nemo satte ribban vid att bli 10-talets Robinson-Robban: att gå upp i vikt mer än Biggest loser-vinnaren gick ner.

Vinnaren bantade över 75 kilo, så för att lyckas toppa det skulle min kropp bokstavligen behöva bli bredare än den är lång, och det är en look som klär ingen. Så jag kallade det quits efter jag skaffat ca tio nya kilo och ett sockerberoende som för er nog bara kan förstås i matematisk mening.

Nu försöker jag vänja mig av det här. Det är svårt för att 1. det är gott med gott 2. jag jobbar på ett ställe som tårtfirar så ofta att, om det fortsätter gå lika bra för dem, kommer att ha en grupp anställda med en högre andel typ 2-diabetesdrabbade än vad som någonsin har påträffats i ett i-land tidigare.

Ni får gärna ha det i bakhuvudet som "förmildrande omständigheter" när jag berättar att jag när jag fyllde år i fredags tog in fyra olika sorters tårta. Ett annat sätt att se på det är att jag på mindre än ett dygn åt ihop en komplett trivial pursuit-spelpjäs irl, och det måste väl ändå vara bland det mest obscena som har hänt i Sverige. Jag kan dock rapportera att fenomenet "tårta på tårta" har gått underskattat i årtionden.

Det är också en skön bonusvetskap att alkoholintaget samma kväll bestod av:
Öl: okänt antal.
Whiskey: 1 glas.
Strawberry daquiri: 1 (ca 80% i mun, 20% spritt kring övrig lekamen).
Mousserande: Någonstans i mängdkategorin "asocialt beteende"
Vitt vin: ca 3 sek vidöppen bag-in-box-kran rätt ner i mun.
GT: 1.
Vatten: 0.

Nu börjar ett nytt liv, ett liv där inte en person som Edward Blom skulle komma undan med att påminna mig om "barnen i Biafra".

6 kommentarer:

Lise sa...

"Vitt vin: ca 3 sek vidöppen bag-in-box-kran rätt ner i mun." Haha!

Tala gärna om hur du lyckas bli av med ditt sockerberoende!

Tove sa...

Hur pass underviktig var du innan du påbörjade din götta-diet?

Anonym sa...

Jag föreslår att du genast sparkar din livmedikus. Det var ett dåligt och osannt jävla skittips att äta choklad. Du ska äta mycket fett, långsamma kolhydrater och framför allt mycket mat. What up dude doctor?! Försöker han/hon ge dig diabetes2? Toppa kaffet med vispgrädde istället för mjölk. Thats the way.

Anonym sa...

Gött fett blir man inte fet av.

Sus sa...

Min vita månad började idag. Februari har ju bara 28 dagar...

Anonym sa...

Är asocialt beteende att man dricker mycket eller lite? =)