måndag 31 januari 2011

Måndag

Jag har sett alla Lars von Trier-filmer, allt av Todd Solondz. Jag har sett och sedan sett om Irréversible. Jag har utan problem betat av Lilja 4-ever, Ett hål i mitt hjärta och riktigt göttat mig framför Hanekes hela katalog. Men det här – en kvinna som busar och på dalmål frågar sin papegoja om den "har pruttat" – det är en nivå en ensamhet som helt enkelt inte är hanterbar för mig.

Den%20pratande%20papegojan


Estetiskt sett är svart det mörkaste som finns. Men i dag lärde jag mig den hårda att det i metaforisk mening finns så långt mycket mörkare nyanser än så och det skedde ca 46 sekunder in i det här klippet.



Den kyssen, när kvinnan ömsint sluter ögonen och upplever en synbar erotisk njutning, det gläntar på dörren till en värld av sorg som jag uppriktigt inte vet om jag leva med att känna till. Om det är vad hon är beredd att visa framför kameran måste det krävas en så extrem form av perverterad person för att hantera mellan raderna-bilderna som uppstår av allt som måste pågå i det där hemmet när kvinnan och papegojan är ensamma.

När jag ändå har er i det här fragila skicket kommer först ett liten nyhetstips:
http://www.expressen.se/noje/musik/1.2312253/reginas-nya-skiva-samlagsljud-pa-svenska

Samt en Spotifylänk till något som det helt enkelt inte finns ord för:
http://open.spotify.com/album/4Unfb9rpgY7b9urGgMh9qi
Mitt förslag är att ni börjar med första låten och detaljstuderar hans "good, good night" vid 1.58.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jonas.

Du brukar ju ha bra, eller i alla fall starka, åsikter. Vad har du för åsikt om Papa Razzi & the Photogs? Jag tycker han är ett stort geni:

http://open.spotify.com/album/13xliov7TDBVaeqAXd99IH

Hä'på're. Andreas

Lisa Magnusson sa...

Jag tänkte tvärtom, att hon inte var ensam och tragisk utan verkade väldigt lycklig med sin papegoja. Hon har liksom gått upp i den helt.

30+ sa...

Jag skulle ge rätt mycket för att ha en sådär skön fågel. Fan, den är ju smartare än samtlig studiopublik i teveprogrammet På Minuten. Tillsammans.

Anna sa...

alltså.. nej. det där ville jag inte ha sett.

Anonym sa...

Kanske var det tur att klippet inte kunde visas i min iPhone.

Anonym sa...

Hur hittar du allt skit, man blir förvånad.

Aja, roligt på ett läskigt sätt är det.

/Sur gubbe

Jonas sa...

lisa: jag vill så gärna tycka det, inte ta den enkla vägen och driva med det. men när den inövade "har du pruttat"-rutinen gör entré, det är bara för magstarkt

Tove sa...

Jag tror bara att det är fågelhatare som har svårt för papegojkvinnan! Varför hatar du fåglar så mycket?!

Ricard sa...

Lisa, Tove: Det ÄR faktiskt fruktansvärt skrämmande när man tänker på hur många timmar, dagar, veckor, månader eller kanske till och med år denna kvinnan suttit ensam i sin lya och pratat med en fågel.

Anonym sa...

Ursäkta mig men vem är denne thomas edmunds som sjunger? Han bor på ett gruppboende eller? Om han gör det ska jag naturligtvis inte skämta om saken, vill bara veta.

Lisa Magnusson sa...

Jonas, jag skall inte säga att jag inte förstår dig. Notera för övrigt att hon skäms lite över pruttrepliken - hon återfår medvetandet för en kort sekund, hennes ögon söker sig oroligt till kameran. Sedan går hon tillbaka in i sin kärleksbubbla igen.

Fredrik sa...

Oj vilken partyskiva!!! Och nu är det jag som springer och köper mig en papegoja!!!

A sa...

Jag älskar det helt perfekta stalkersoundet i sista låten på Spotifyalbumet!

Eknaton sa...

Sista spåret är bäst.... herrejösses.

Spader Ess sa...

Tove, fåglar är något som dräller runt i skogen eller på bondgårdar, inte i folks hem. Skall dom nödvändigtvis vara hemma hos folk så är det som filé på tallriken.

Jonas sa...

Tog mig friheten till ett litet Know your meme-skämt.

http://dodenkarleken.files.wordpress.com/2011/02/forever_papegoja.jpg?w=530

Maria sa...

Det jag reagerar på är att hon skrattar så mycket åt den. Den är ju egentligen en spegelbild av henne själv, den härmar ju egentligen bara saker som hon lärt den. Och så då avslutningen med den, ja erotiskt laddade, pussen. Hon kanske bara borde ha en spegel, precis som en fågel.

Alltså jag skäms som jag sett nått barnförbjudet. Och jag kollade på ögonblicket 4 gånger, innan jag återigen gick över till prutt-klippet.

Malan sa...

Du har väl inte missat Malous stora framträdande i Liljevalchs uppsättning av "Paria"?