söndag 27 mars 2011

Jakten på olycka


Under senaste veckorna har jag och Kristofer haft en löpande sms-konversation om feelbadfilmer. Känslan av att skicka iväg ett tips om rumänska skruvmejselaborter och direkt få tillbaka en uppspelt utropsteckenmening om "utstuckna ögon på mongoloidbarn". Jag tror ingen mobil innehåller ordet "incest" fler gånger än min just nu. Så för alla er fans av allmänt dåliga känslor inombords har vi här tillsammans sammanställt en lista på några favoriter.

4 månader, 3 veckor, 2 dagar
I det fyrverkeri av gråtoner som bara kan uppnås i ett 80-talsmiserabelt Rumänien tvingas en fattig ung tjej sälja sin kropp för att kunna genomföra en illegal abort med all den värme och omsorg det forna östblocket blivit så känt för. Det här är en misär som måste upplevas för att förstås, på samma sätt som att innehållsförteckningen vatten, bakpulver, slutet utrymme på papper aldrig kan göra den blandningen rättvisa.

R: Slå först, slå hårdast
Den här danska fängelsefilmen är ”Vägen ut” om det aldrig hade funnits en väg ut, och om Björn Kjellman hade smugglat droger medelst kinderägg i röven. Inte ens när huvudpersonen brutalt knivmördas tar filmen, eller eländet, slut. Den resterande halvtimmens speltid ägnas åt att följa filmens enda övriga sympatiska karaktär – det enda vittnet till mordet, som avrättas av de andra fångarna genom att de häller kokande olivolja över hans nakna kropp när han ligger och sover. Rulla eftertexter.

Den sjunde kontinenten
Österrikisk 80-talsfilm om en förortsfamilj som drivs till kollektivt självmord av den skenande ångest som följer med vardagens monotoni och meningslöshet, med betoning på exakt alla ord i den meningen. Tänk den handlingen, iscensatt av en regissör med en uttalad ambition att "våldta publiken".

Requiem for a dream
Författaren Hubert Selby Jr har sagt att hans böcker handlar om hur den amerikanska drömmen är ouppnåelig. Sen ägnar han all sin kraft åt att på alla sidor straffa dem som ändå försöker. I den här filmatiseringen av hans roman resulterar sökandet efter en bättre tillvaro i att Jared Leto får armen kapad av en vinkelslip och Jennifer Connelly tvingas utföra sexuella tjänster i en kontext som kan utrota allt vad framtida erektioner heter. Filmen är den kanske mest övernitiska lektionen sedan Första Mosebok i att inte gå utanför sin trygghetszon.

Nil by mouth
En reklamfilm för Londons sydöstra förorter där hustrumisshandel, alkoholism, missfall, drogberoende och att tvingas freebasa drogerna man gömt i ändtarmen alla är givna sevärdheter.

Dancer in the dark
Kanske tidernas mest förträngda film. Om en blind kvinna från Tjeckien (redan där) som jobbar i en Fabrik för att spara ihop pengar och försöka rädda sonen från sin ärftliga ögonsjukdom, blir falskt anklagad för stöld och sedan hängd. Det här kan mycket väl vara det perversaste som har hänt världen.

Scum
Utmärkande för feelbadfilmer är att det oftast brukar finnas något slags hägring vid horisonten, ett fåfängt hopp om att allt ändå ska bli bra i slutändan. I Scum, ett brittiskt drama i ungdomsfängelsemiljö, öser man på med allt annat – ja, exakt ALLT som kan räknas som det motsatta – istället. Rasism, maktmissbruk, gängvåldtäkt, övervåld, självmord, och en slutscen där huvudpersonen misshandlas medvetslös av vakterna och släpas in i isoleringscell. En film så påfrestande att man behöver semester efteråt.

Submarino
Jag har nog aldrig relaterat till uttrycket "you had me att hello" mer än första scenen i Submarino där två unga pojkar stjäl sprit av sin alkoholiserade mamma, super sig fulla och råkar döda ett spädbarn. Sen följer filmen deras vuxna liv: sprutnarkotika, självstympning, misshandel, fängelsemisär och en tjock, lätt utvecklingsstörd bipolär man som våldtar en kvinna i ett hotellhem. Sammanfattningsvis: det finns film i färg och det finns svartvit film. Sen finns det grå film. Där finns det ingen kontinent som slår Europa på fingrarna.

Twist
En filmatisering av Charles Dickens historia Oliver Twist, fast om hemlösa, tonåriga bögprostituerade som cruisar Torontos snålblåsiga gator under vintermånaderna, knarkar, fryser, hatas av sina familjer, får stryk och blir rånade. Tänk de deppigaste scenerna i Midnight cowboy och sy sedan ihop dem till en enda sammanhängande film som du önskar att du aldrig hade börjat titta på.

Salò
18 barn kidnappas och förs till ett slott där de under några månader utsätts för tortyr och våldtäkter. Och då måste den meningen klassas som en av de mest inbjudande beskrivningarna som någonsin gjorts av Salò. Tungor klipps av, ögon skärs ut, ett gästabud arrangeras där unga pojkar och flickor (fastkedjade i halsen) tvingas äta mänsklig avföring från serveringsfat. Sedan torteras de till döds genom en kombination av skalpering, brännmärkning och misshandel. Allt styrs av fyra kåta medelålders maktmän. Kort och gott alla dina fördomar om Italien i en film.

Med facit i hand var det slarvigt att utelämna till exempel närbildsscenerna när Sanna Bråding opererar blygdläpparna i Ett hål i mitt hjärta. Har ni andra tips?

61 kommentarer:

ÄtaTränaKämpa sa...

Utan tvekan "a serbian film". Slår alla på din lista med hästlängder men du vill INTE se den. INTE. (Kika på wikipedia så förstår du bättre varför. Trailern är feelgood i jämförelse med filmen.)

Sverre sa...

Bra lista! Finns en del titlar där jag inte sett, och hoppas att det förblir så. Tips: Jag var väl inte direkt på topp efter att ha sett Lilja 4-ever.

Ron Obvious sa...

Samtliga Hanekes filmer är som att bli själsligt rumpfistad, men förutom den nämnda vill jag rekommendera Bennys video (tonåring lustmördar framför kameran, föräldrar sopar igen spåren.)
Jag saknar svenska filmer på listan. Jag menar, ett land där Mobergs misärepos Raskens (om livegenhet, amputationer och oönskade graviditeter) betraktas som rena folklustspelet har förstås god potential för hård ångest. Nackdelen är att de flesta av dessa i regel är enastående usla, varför ingen ser dem och/eller kommer ihåg dem. Men ett tips är att kolla in Rapacearnas cv. Exempelvis Daisy Diamond, i vilken bl a Noomi R. blir hårt påsatt av en straponförsedd grandma you don't want to fuck. Jag här inte sett den själv, men inte luktar det skrattfest.

Lisa sa...

roy andersson! så himla dåligt mår man.......

emelie sa...

åh, R har jag velat se men glömt bort så får ta mig an den nu i veckan känner jag. mkt bra lista! med sympathy for mr vengeance och nämnda benny's video som bubblare.

Bitte sa...

Många vidriga filmer har du fått med på din lista. Men du glömde de där tjeckiska, animerade barnfilmerna som gick klockan halv fem på eftermiddagarna å 70-talet och som var ren och skär - om än själslig - tortyr.

Anonym sa...

Det var en fin lista ni fått ihop! Även Von Triers Breaking the Waves är en film som fick i alla fall mig att må sådär riktigt illa.

Anonym sa...

Se Pixote och känn dig lycklig.

Hellodolly_Gbg sa...

Jag såg Enter The Void i helgen. Ingen renodlad ångestfest, på grund av andemeningen (!) i filmen. Men jag rekommenderar ändå att dela upp de två och en halv timmarna i två sittningar. Minst.
Bubblare på listan!

Anna sa...

Jag håller med ÄtaTränaKämpa. "a serbian film" tar första platsen. Se den för att förstå vad vi menar. Fast jag måste ändå avråda dig från att se den. Det vidrigaste jag upplevt på bioduken.

Kristofer Ahlström sa...

Jag har även fått dessa tips från mina läsare:
Before the devil knows you’re dead
Råttfångaren
Jude
Motståndaren

/K

Ron Obvious sa...

Nu kom jag på en bra, ond svensk film. Nämligen *ta-da" Darling. Michael Segerströms porträtt av nedtrampad skilsmässoman får en att vilja göra någon illa. Väl i klass med Leif Andrées gymnastiklärare i tv-dramat "Kaninmannen".

@Lisa: Är det... fel på mig, som ser Roy Anderssonfilmer som pythonska komedier?
/Orolig i Solna

Anonym sa...

· "The War Zone"
· "Bad Lieutenant" (1992)
· "Looking For Mr. Goodbar"

Anonym sa...

"Irreversible" har ett par riktigt mysiga scener.

Anonym sa...

A Serbian film
Visitor Q
Ebola Syndrome
Nekromantik
Hunger
Antichrist
Henry - en massmördare

dnkn sa...

Spana in feelbad-serien Monkey Dust från BBC (tror jag). Vansinnigt svart. När man skrattar så känns det som att det fastnar i halsen.

Anonym sa...

"Never Let Me Go" lämnade mig med ett tomrum i själen. Denna gråa illustration av mänsklighet, kärlek och egoism och total och fullständig hopplöshet fick mitt barnsliga sinne att tappa andan.

Christian sa...

Den fria viljan: http://www.imdb.com/title/tt0499101/

Andreas sa...

Hur kan alla ha missat Audition? Värre film finns inte.

http://www.imdb.com/title/tt0235198/

ikospiko sa...

filmen kids. o så irreversible, samt allt av todd solondz. o barnet från macon!!!!

CaMilla sa...

Jag angrar sa att jag läste detta och började titta pa trailerna av a serbian film. Jag haaaatar sana filmer och blir rädd och kan inte sova. Sa tack sa jäkla mycket dara.

Hampus B sa...

Hej Jonas! Vill här slå ett slag för filmen "Red Road". Kanske litet mer subtil än de filmer som intresserar sig mer för explicit våld, men ändå riktigt brutal emellanåt. Tänker i synnerhet på en scen i filmen där en kvinna ångestkräks i en skitig hiss i ett nedgånget 40-våningshus i en förort till Glasgow efter att ha förföljt och sedermera blivit sexuellt upphetsad av den man som mördat hennes familj.

En annan härlig scen i den filmen är när samma kvinna gråtandes vaggar en docka i skalenlig barnstorlek iklädd hennes döda dotters kläder.

Annars, på tal om att kräkas, är scenen i Pianisten när pianolärarinnan kräks över den unga hockeyspelare vars penis hon - om jag minns rätt -pressar ned i sitt svalg i ett smutsigt omklädningsrum ganska plågsam också...

Anonym sa...

"klassen", http://www.imdb.com/title/tt0988108/, en estländsk film om en skolmassaker. Feelbadfilm utan dess like

Emily sa...

Intressanta filmer.
Känner till Saló, Den sjunde kontinenten, Requiem for a dream och Dancer in the dark.
Jag är ett stort fan av Michael Haneke, så Sjunde Kontinenten har jag sett.
Men jag kan tycka 71 fragment är också hemsk. Men det är ju majoriteten av Hanekes filmer.
Saló vågar jag inte se, än, det känns som ett mandomsprov!

Benke sa...

@Ron Obvious/Orolig i solna: Det är inte fel på dig, Roy Andersson är kul.

Anonym sa...

Den franska filmen pianisten (piano-lärarinnan) som någon tidigare här nämnde är en feelbadfilm men skulle vilja hävda att scenen när hon vill ligga med sin tjocka gamla mor som hon både bor och delar säng med är ganska jävla hemsk.

Charlotte W sa...

Svart är det nya svarta.
Jag har en feel-bad-filmomröstning i högermarginalen på min blogg, ser att flera av de här nämnda finns med i mitt urval. Men jag borde haft med 4 månader... också.
http://kamfertext.blogspot.com/

Mariah sa...

Hm... Jag tyckte att K19 The Widowmaker var ganska övervidrig. Kanske inte riktigt i klass med en del av filmerna på listan, men i alla fall. Mai Zetterlings Scrubbers innehåller ju någon form av vitalitet men är också lite läbbig (apropå Scum).

Anonym sa...

Bara att läsa din lista får mig att vilja ta livet av mig. P:

Jonas sa...

haha, 29 kommentarer, jävla pervon. solondz och övriga haneke och von trier kändes självskrivna. fantastiska tips annars! måste "köpa": pixote, enter the void, råttfångaren, *ta-da" Darling, The War Zone, Bad Lieutenant, Looking For Mr. Goodbar, Henry - en massmördare, Nekromantik, Den fria viljan, osv. egentligen allt ni tipsat om.

angående a serbian film har jag helt slutat se skräckfilm för att jag helt enkelt är FÖR jävla nervig. men det kan vara läge att göra ett undantag.

ron obvious: haha, "inte luktar det skrattfest" är en filmaffischmening jag skulle älska att se.

emelie: måste se om mr vengeance, men bennys video... kunde lika gärna stått med. den där trilogin med sjunde kontinenten är ju lika deppig över hela brädet.

hanmpus: hahaha, dockscenen låter ärligt som det kanske sorgligaste jag hört talas om. var det den fish tank-regissören gjorde? alltid tänkt att jag måste se den.

charlotte: jag la in en välförtjänt röst på salo. annars är det många nyheter för mig där.

Caroline Hainer sa...

Lite såhär i halvlek lämnar jag följande tips till den som känner att det är dags att odla depression, tomhet och ångest:

Pojken i randig pyjamas. Ett fint litet drama om en gosse i kortbyxor som blir vän med en annan liten gosse innanför stängslet till en koncentrationsläger.
Den enda pressvisning jag varit på där kritikerna spontant bildade små krishanteringsgrupper efteråt.

Dear Zachary. Mysig dokumentär om en man som blir mördad av sin flickvän, med skumma påföljder.

Bennys video. Hanekes uttråkade tonåring råkar mörda en jämnårig tjej av misstag.

Ändå ingenting emot Funny Game, originalet, tycker jag. Prozac?

Och sen - är det bara jag som blir deppig av Amadeus?

Gustav sa...

Catherine Breillats "Fat Girl". Hu!
Och Nicole Garcias "Motståndaren" med Daniel Auteuil

jona sa...

Skulle i all stillhet vilja slå ett slag för Mike Leighs 'Naken'.

croolo sa...

Alla ovannämnda filmer är sådana som min tjej föreslår när vi ska se på film. Jag tycker att det är heeeelt bortkastat att medvetet få sig deppig. Nä, publicera nu en lista på roliga komedier som jag kan föreslå för min tjej nästa gång.

Anonym sa...

Jag bara undrar, hur kunde jag ens läsa om A serbian film på wikipedia? Jag känner mig skadad utan ens ha läst filmen. Vad är det för människor som skriver OCH filmatiserar en sån där historia?!

/J
som inte helt kan släppa att Bret Easton Ellis har gått ut med att American Psycho är inspirerad av honom själv...kul

Jonas sa...

caroline: haha! eventuellt den bästa blurb jag läst: "Den enda pressvisning jag varit på där kritikerna spontant bildade små krishanteringsgrupper efteråt."

dear zachary missade jag, men twitter/fb-feeden efter den sänts var typ ett utspritt självmordsbrev

croolo: absolut!

j: amen.

eric sa...

Se inte A Serbian Film. Och inte pga att den på något sätt är FÖR vidrig. Utan för att den helt enkelt inte värd att se. Dum, banal och dåligt skriven. Värdelös!

Och med tanke på de tio filmer du listat så visar du tecken på god smak. Eller, vänta nu.. "god" smak, är det rätt ord att använda i det här sammanhanget?

Anonym sa...

Bad boy Bubby är inte heller ett åk i Balder.

Carl H sa...

Dear Zachary fick mig att bli ett gråtande åbäke, gick fullständigt emotionellt i sönder och jag är i regel rätt avtrubbad.

Konstigt att ingen nämnt Cannibal Holocaust - de sista timmarna är en slags orgie i djurplågeri, stympning, våldtäkt och kannibalism. Det som suddar ut gränsen mellan verklighet och fiktion är att djuren som dödas, dödas på riktigt. Ett medvetet val från regissören Deodato, men något han fått ångra i efterhand. Som redan konstaterat "typiskt italienare".

Annan italiensk äckel är dokumentären Africa Addio, som mest skildrar Mau-Mau-upproret i Kenya och kontinentens kaotiska avkolonialisering. Själv mådde jag illa bara efter trailerna, fruktansvärd. Autenciteten i många scener i den är dock ifrågasatt, tack och lov.

Polanskis Repulsion mådde jag också rätt dåligt av. Men det finns mycket värre.

Demitriu sa...

Du var ingen fena på skräck sa du... Men make till Feel Bad har jag inte sett sen The Human Sentipede, mer feelbad än skräck faktiskt.

daniel sa...

Kan inte se att den nämnts men Gaspar Noes "Seul contre tous" tycker jag definitivt platsar. Mår nästan dåligt bara jag tänker på allt hat i den filmen.

Anonym sa...

Några dokumentärer som gav mig kalla kårar:
"Capturing the Friedmans"
Pappa och son i clownfamilj dömda för pedofili, men är de verkligen skyldiga?

"Have you seen Andy?"
En kvinna börjar rota i en klasskompis försvinnande 25 år efteråt. Mår illa bara av att tänka på den här filmen...

"Jonestown: The Life and Death of Peoples Temple"
909 personer åker till värmen och dricker cyanid.

martin sa...

Det är ju en sak med äckelfilm. En annan med genuin feelbad. HUNDDAGAR. Där har du misär på rätt sätt.

Anonym sa...

Irreversible, utan tvekan, såg den på bio när det begav sig, jag och polarn blev informerade och mer eller mindre varnade av tjejen i luckan när vi köpte biljetterna, - är ni säkra på att ni ska se den här, ni vet vad det är för film?.

Kan sammanfatta det hela med att jag var nedstämd och mådde dåligt i dagar efteråt.

Zoltan sa...

Grave of the Fireflies är en film av den ovanliga typen feelbad-anime. När imdb-blurben börjar med "A tragic film[...]" vet man att det är illa.

Anonym sa...

Irreversible (stavning oklar)


/Örnsberg

Oscar Swartz sa...

Om man nu ska se en extrem Feel Bad-film kan man ju åtminstone se till att den har estetiska kvaliteter så att vedervärdigheterna ser snyggt belysta ut etc. Föreslår då franska (ja, de har sinne för estetik) filmen Frontière(s) - eller Frontier(s) på engelska. Men avstå gärna!

Ozjeppe sa...

Högintressant post, kommentarer och tips! Sen finns det ju högklassiga rullar som platsar men som kanske inte är renodlad Feel-Bad: "Pan's labyrint", "Saving Private Ryan", t.ex. Men glöm för all del inte franska "Baise moi"! Mysmys hela dagen (inte!)...

Ozjeppe sa...

Och "The road" med Viggo Mortensen förstås... tung så det förslår!

Torbjörn sa...

Feel-bad är väl inte det samma som våldsfilm? Det finns en rysk krigsfilm som på engelska heter "come and see". Den är som ett post-traumatiskt minne av krig, etnisk rensning och sorg.

Anonym sa...

eric: på riktigt-tack för varningen.

carl h: hahaaa, helt sinnes. titeln cannibal holocaust är nog hittills oöverträffad i det här kommentarsfältet. älskar även "de sista timmarna är..." – hur lång är den?

daniel, anonym, m fl: måste kolla upp. gaspar noe ändå, man ska inte underskatta honom. ändå levererat några av sydamerikas perversaste filmer och då stod de ändå för 2 girls 1 cup.

anonym: älskar både friedmans och jonestown. även pitchen "909 personer åker till värmen och dricker cyanid".

oscar swartz: haha tack. fast samtidigt kan jag gilla den extra dimensionen av feel-bad som ett riktigt grått och skavigt foto skänker. sådana filmer som gör att man känner sig dimmig i huvudet efteråt.

ozjeppe: scenen i the road med källaren där, kanske inte så feel-bad men ev. det vidrigaste jag sett.

torbjörn: det låter verkligen så in i helvete jävla dystert. spar den till ett speciellt tillfälle.
/Jonas

enkatastrof sa...

Underligt att ingen nämnt "Apocalypse now" - den vackraste film jag någonsin sett. Det är inte så mycket äckligheterna (t.ex. få ett avhugget huvud i knät) som desperationen, ångesten och den sakta eskalerande galenskapen som får en att sova med lampan tänd.

Carl H sa...

@Jonas

Oj, råkade skriva fel. Cannibal Holocaust är lite mindre än två timmar, skulle skriva "den sista timmen". Men det känns som flera timmar av ditt liv försvinner där bland all ren fasa och död.

Anonym sa...

Irreversible och Baise-moi är fransk ångest när den är som argast. Go nuts!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag läste att Magnus Betnér skrev om a serbian movie häromdagen. Han skrev kring frågeställningen om den typen av filmer och yttrandefriheten. Vissa människor vill ju förbjuda denna typ av fiktion från att över huvud taget existera. Bara för att de ogillar innehållet...

Läs här:
Magnus Betnér om A Serbian Film

Själv måste jag erkänna att jag inte alls tittar på denna typ av filmer, jag är helt enkelt för kräsmagad för det. Men det innebär inte att jag vill förbjuda andra från att göra det...

Daniel sa...

The Grey Zone, om judar som för att förlänga sina liv väljer att jobba med att bära kroppar från gaskammaren till krematorierna i Auschwitz. Inte helt muntert om man säger så.
http://www.imdb.com/title/tt0252480/

Mitt liv i rosa, om en liten söt pojke som är övertygad om att han kommer växa upp till en vacker flicka. Omgivningen håller inte med.
http://www.imdb.com/title/tt0119590/

Jude (nån kanske redan hade nämnt den?) Hur man kan gå från sån glädje (Kate Winselts buske) till absolut mörkaste misär. Fy fan.
http://www.imdb.com/title/tt0116722/

Begotten, mycket märkligt och tämligen påfrestande på det mänskliga psyket. Löjligt snygg dock. http://www.imdb.com/title/tt0101420/

Den otroliga vandringen, i svnsk utgåva. På pappret en gullig djur/familjefilm, i svensk version en veritabel plåga. Djurens röster görs av Martin Timell, Stig Grybe och allas vår Gunilla Åkesson. Ljudteknikern skojade dessutom till det med filmhistoriens mest missanpassade rumsreverb, tänk telefonkiosk i plåt ute på vidderna. Om man mår bra efter att ha sett den så bör man läggas in, akut.

Ångest sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Ecstasy_of_Robert_Carmichael

Julia sa...

Blädrarde i Hemmakvälls lilla bilaga en gång och fastnade för omslaget till en film som hette "Svinet" (googla så får du se vad man menar med en framsida som säger det) och kan säga att beskrivnngen var tillräcklig för att ge mig kväljningar. Den handlar om en man som blir kär i sin sugga och får "barn" (alltså kultingar!) med den här grisen och sedan blir svartsjuk på att dessa får all uppmärksamhet... Inget jag någonsin kommer utsätta mig själv för, och kan knappast säga att jag rekommenderar den, men har nu lagt ett bidrag till filmer att äcklas över iaf.

Kan tipsa om en film som jag faktikst har sett; Biutiful av Alejandro González Iñárritu. Lämnade iaf inte mig oberörd.

/Julia

Anonym sa...

Nu har jag sökt rätt på alla filmer som tipsas om i denna diskussion och ämnar se en per kväll i någon månad.

Låt oss se om jag kommer bli ett psykotiskt vrak.

Tack för alla tipsen!

facebook.com/nickidish sa...

Dead Man's Shoes.
En soldat atervander till sin hemstad. En gra och regnig stad i England. Han far reda pa att hans utvecklingsstorda bror har blivit mobbad och utsatt for grymma saker av nagra smatt kriminella personer och, med hjalp av brodern, hamnas valdsamt.
Slutscenen ar en av de varsta jag har sett. Sa psykiskt pafrestande.
Sag den en glad sondag i soffan men min pojkvan och varan kompis efter en trevlig maltid. Nar sluttexterna borjade rulla laste jag mig in pa toan och grat i 10 minuter. Jag sa inte ord pa vagen hem och smyghatade min pojkvan som hade rekommenderat den till mig. Den paverkade mig sa mycket att sist jag sag en jattesorglig film (Boy A - satt hela filmen och hoppades pa att den skulle sluta lyckligt for den var sa jobbig.. I was wrong) borjade jag tanka pa just den dar slutscenen igen och blev annu mer ledsen.
Men ni maste se den! Sjukt bra film :)

Anonym sa...

Detachment med Adrien Brody. En snygg, lågmäld film med rätt plan spänningskurva, där en upptäcker när den är över att den i smyg har gjort små snitt i dina artärer och tappat dig på ork och livslust.