fredag 1 juli 2011

Blidösundsbolaget 3


Det är med stor dysterhet jag tvingas meddela att Christian Kjellvander har blivit nedgraderad den här sommaren. Från en mörk och len stämma som det går passar alldeles utmärkt att helt enkelt gotta in sig i, till något lite i största allmänhet förtrollande. Men den stora anledningen till det här tredje inlägget om Blidösundsbolaget är en upprörd diskussion som har uppstått på ett obskyrt forum för människor som är intresserade av skärgårdstrafik. Med andra ord ett forum där medelålders män är medelålders män.

Tråden startades av en Krister och innehåller länkar till inlägg ett och två. Därefter berättar han att han delat med sig av länkarna till en Jan Claesson som uppskattat dem. Sedan följer en upprörd diskussion om näthat, hån av båttrafik och "dagens ungdom" lite allmänt, bland annat med inlägg av Jan Claesson där han, efter att andra blivit upprörda, vänder kappan efter vinden. Några utvalda delar:

Michael K:
Så där kan man väl raljera om vilka artister som helst, eller vilket annat ämne som helst också. Är det bara en tillfällighet att just Blidösund är i fokus för hans uppmärksamhet, eller har han ett särskilt behov av att ge sig på dom?

Jan Claesson:
En bloggare bland så många andra bloggare, vad ska man säga?

Donkeyman:
Jag är förmodligen dum i huvudet. Idiot. Borde tas om hand. Kanske förses med en skjorta med "löjligt långa ärmar" som binds samman bakom ryggen.

Problemet är att jag inte förstår vad som är festligt med den här bloggen om "Blidösundsbolagets Affischering". De som har satt in kommentarer skriver att de vrider sig av skratt. Men jag är erkänner att jag är så in i helvete korkad att jag hajar "Nada Zero".

Kan möjligen någon av de som "vrider sig av skratt" förklara vad som är festligt. Så att jag också kan få glädja mig åt humorn.

Ralf
Kunskapsbrist hindrar inte denna bloggare.

Jan Claesson:
Nejdå Donkeyman, inte är du dum i huvudet i detta fall. Med glimten i ögat. Jag har själv svårt att förstå det sk roliga i länkarna här ovan.

Mats Östman:
Oj vilken löjligt låg nivå på humorn det var stundtals. Det kan jag inte låta bli att skratta åt faktiskt. Seriöst, för mig känns det som typiska inlägg man skriver när man har mindre kul, som jag har nu exempelvis. Med glimten i ögat Duktigt i alla fall att han vet att Blidösundsbolaget har någonting med båtar att göra.

Roland H:
Är någon förvånad? All så kallad humor i dag grundar ju sig på att förnedra och kränka någon. När man till äventyrs tittar på så kallade populära TV program så får man en grundlig lektion om hur man på bästa sätt förnedrar sina med människor. Inte är det då förvånande att mobbingen frodas i skolorna. Dagens barn lär ju sig mer från datorspel och TV än vad de lär sig i skolan.

Roland?

Krister:
Ganska intressant att man först kan tycka att det är förbannat roligt och så när man senare skriver ett inlägg på detta forum helt vänder kappan och säger sig inte tycka det är roligt! Mycket intressant, vill du förklara så gör det per PM!

Förvånad!


(Uppdaterar inlägget vartefter)

9 kommentarer:

Hanna sa...

Dör!

Men snälla, skriv nytt inlägg så det hamnar i readern?

Petter_P sa...

Oooh, detta kan bli hur bra som helst. Jonas mot ett gäng Kjellvander-gottare. Live-kommentering av Jakob Hård hade ju suttit som en smäck.

Anonym sa...

jag tror din blogg är roligast i hela världen

Harvest sa...

Christ, och sedan skall man få höra att vår generation är mesig.

Jag hoppas förresten att du är medveten om att du kan ha sabbat en trettioårig bromance mellan Krister Nilsson och Jan Claesson. Kommer bli svårt finsk stämning nere i småbåtshamnen när de vägrar möta varandras blick.

Anonym sa...

Dessa fora är ökända för att innehålla mycket PK kommandes ifrån rätt så konservativa gubbar med konstiga åsikter.

heather sa...

Hahaha hur kan man bli så upprörd? Hälsningar ungdom

Henrik Kissinger sa...

Det här med att "dagens humor är så elak och förnedrande" hör jag titt som tätt men jag fattar aldrig vad dessa (ålder gissningsvis 65+?) människor syftar på. Är det Magnus Betnérs "hårda ord" om att kvällstidningsreportrar är dumma i huvudet eller? Finns det ens någon svensk humorserie på TV just nu, förutom repriser av det där hårda kalla "Solsidan" på TV4?

Martin Luther Köng sa...

Det Jonas ursprungligen gjorde i posterna är väl att "dekonstruera" det taffliga försök till reklamspråk som används i broschyren och på så vis understryka och lyfta upp de bisarra formuleringarna genom ett briljant bildspråk, exempelvis formuleringen:

"Jag kollade upp det här, den låten skrevs alltså för över 30 år sedan. Att fortfarande turnera enkom med den som merit måste ju artistkarriärsmässigt placera sig någonstans i nivå med en liten apa som har tränats till att titta fram och veva på ett positiv av en lortig pirat."

Otroligt kul för oss som tillhör den generation som vuxit upp i ett samhälle dränkt i medialt brus - men jag fattar att "alla" inte begriper sig på det du gör. För dom tycker inte det är märkligt att "Claes Janson Band" beskrivs som "bluestroll jazzar fritt". Det är snarare lite "busigt" när gubbar skriver om andra gubbar och vill fräcka till sig lite.

Vad som händer verkar vara att dessa gubbar tolkar vår reaktion som nåt riktat mot "Blidösundsbolaget" (varför nån i helvete skulle bry sig om det) när det egentligen handlar om språket de försöker använda sig av.

Martin sa...

http://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=3252.0



Var tvungen. Det här är pärla.