söndag 31 juli 2011

Vi måste prata om Kikki

I början av maj öppnade Kikki Danielsson sitt nystartade twitterkonto "KikkiDee" med två livsglada tillkännagivanden som gjorde livet lite bättre för alla som har något slags känsla för livets goda. Jag tror ni får vända er till "you had me at hello"-scenen i Jerry Maguire för att till fullo kunna förstå mina känslor när öppningsfrasen "Twittelidoo!" helt plötsligt dök upp i feeden.


Efter det utvecklades hennes meddelanden snabbt till den kanske dystraste samlingen lägesrapporter sedan Anne Franks dagbok.















I det här läget – och jag har verkligen på riktigt aldrig någonsin varit mer uppriktig än här – är det vår skyldighet att försöka ordna upp detta. Alla som från och med nu Twitter-hånar Kikki kommer automatiskt att sättas upp på min dödslista. Jag kunde inte stå mer bakom alla slags avföringsförsändelser och liknande till Carola et al, men Kikki är från och med nu off limits.

Herregud, vi har att göra med den kanske mest genuina och öppenhjärtiga mainstreamartisten som Sverige haft. Ingen kan inte älska henne. Vi ska vara tacksamma att vi ens får leva i samma tid som någon med den nivån av bjussighet. Sådant händer inte i Sverige.

Av den här anledningen är det nu obligatoriskt för SAMTLIGA att gå in och köpa Kikkis "Papaya Coconut" på iTunes. Det är hon SÅ värd. Kunde ni göra det för Anvil kan ni för guds skull göra det för Kikki. Det är den enda betalningen jag någonsin kommer kräva för innehållet i den här bloggen.

57 kommentarer:

Fredrik sa...

Consider it done.

Medelklassman sa...

Ett härligt upprop för Kikki och mänskligheten i stort. Jag köper!

emmy sa...

Fint initiativ! Helt klart Aftonbladetmaterial.

Anonym sa...

sweet!

Schmarro sa...

GJORT

Emil sa...

Köpt! Det är hon värd.

fredblom sa...

Fantastiskt initiativ och fin text! Jag är med!

Anonym sa...

Gjort. Hon (och din blogg) är värda.

Therese sa...

Köpt!

Linda sa...

Köpt! x2

Patrik sa...

Seriöst, asg! Sätt upp mig på listan!

@peternorrut sa...

Bästa inisitivet hittills i min korta twitterkarriär. Go Kikki!

/@peternorrut

Anonym sa...

Jag blir ledsen

Anonym sa...

Jag är me!

Anonym sa...

ska köpa en kikkidee-festis till helgen

Simon sa...

Ser att versionen med Dr. Alban ligger på plats 35 på iTunes topplista nu. Jag köpte först den på svenska, och sen denna.

Simon sa...

Den svenska versionen är på plats 86. Yes we can!

Anonym sa...

Är det inte Lasse Holm som har skrivit låten och får örena?
Och Ingela Pling Forsman.

ptrkhmbrg sa...

Hade det inte varit hyggligare att välja en låt hon faktiskt varit med och skrivit? Nu hamnar de mesta pengarna hos Bert Karlsson, Lasse Holm och Ingela "Pling" Forsman.

På senaste albumet finns två spår där Kikki är medkompositör. De heter "Låt min starka låga brinna" respektive "Varje sång har ett slut". Spår 2 oxh 5 på albumet som heter "Första dagen på resten av mitt liv".

Simon sa...

Ok, stödköper "Låt min starka låga brinna" också!

Anonym sa...

Tänker inte köpa versionen m Alban. Han ska inte sko sig på Kikki.

Nikke sa...

Fixat. Nu har jag två iTunes-låtar på min iPhone. Den andra är Barcas hymn.

evelina sa...

håller med anonym här uppe; köper gladeligen låten men håller dr. alban utanför. originalet som är 3 kr dyrare får det vara.

Johan Hedberg sa...

Köper direkt! Äntligen ett bra inlägg om henne!

Lilo Ohana sa...

Bra! Har också sett hennes nattsvarta tweets. Ingen människa ska behöva vara så uppgiven och
skickanut nödrop utan att bli hörsammade.
Imorgon spelar jag låten för mina barn. För Kikki.

Hinken sa...

Känns väldigt konstigt att bli (nästan) ledsen pga Kikki.
Bra initiativ men jag kör huvet i sanden.

Anonym sa...

Mm. Kul att ironisera över henne.
Typ Filip och Fredrik-humor. Spyyyyr på er.

A.Y. sa...

Mm. Kul att ironisera över henne.
Typ Filip och Fredrik-humor. Spyyyyr på er.Mvh /Amari Yuful

Anonym sa...

Men varför i hela friden stödjer man sveriges mest uppmärksammhetstörstande attention-whore? Har hon inte varit på en löpsedel på någon månad så sätter hon sig och kör full igen... Nej, stöd inte henne och hennes fjortis-beteende. Skicka pengar till någon som faktiskt behöver det (valfritt land i Afrika?) istället för att skicka till denna best kallad Kikki Danielsson. (Kul captcha jag fick till detta inlägg, passar rätt bra "fedma".)

Robbin sa...

Kan inte alla (alltså alla) spela Kikki's Papaya Coconut på Spotify så hon får bra statistik och lite slantar. Vi behöver inte ens ha ljudet på. Låt den bara repeatas. Starta denna rörelse med hashtag #twittelidoo eller nåt.

Mr Bjurling sa...

Done! Spotify strömmar samtidigt!

Sverre sa...

Fint skrivet och klarsynt av dig att kunna se hur hon verkar må baserat på hennes twitterflöde.

Det är en trist utveckling för den fryntliga Kikki och en bra påminnelse för oss andra om att allt inte behöver vara som det ser ut att vara.

Frågan är om det är denna typen av hjälp Kikki behöver men om hon förstår att hon klättrar på iTunes (3:e plats när jag kollade nu sjukt) för att så många valt att engagera sig i hennes öde så borde det ju ge henne någon slags boost i alla fall.

Jag har naturligtvis köpt låten! Hoppas fler gör detsamma och att Kikki känner stödet!

Erik Svansbo sa...

Tack för ett bra inlägg. Stackars Kicki! Jag har köpt den trevliga låten.

En idé, kanske kan specificera i inlägget vilken låt man ska köpa? Det finns flera versioner.

Om alla köper samma kan den gå upp på topplistan!

Norton sa...

Done and done!

fanny sa...

i love you

Anonym sa...

Done. Köpte "Evighet" av Carola och skickade avföring till Kikki.

André sa...

Som Sverre var lite inne på så kanske inte köp av låtar är det bästa stödet?

Jonas, du verkar gilla henne rejält: varför tar du inte och snackar med henne istället?
Bli hennes vän istället för hennes fan. Det är det, och inte pengar eller rotation av en skämtlåt som hon behöver.

Jag kommer inte köpa hennes musik eller stödja någon aktion för att göra det, men jag stödjer gärna en aktion som kan få en deprimerad person att långvarigt må bättre.

akvarellisten sa...

Har köpt "Låt min starka låga brinna"....

Vitriol sa...

No dice. Kan jag inte få skära av mig valfri kroppsdel i stället?

Johan sa...

Jag vill ha en plats i solen och vill att Kikki ska få en också. Alltså köper jag.

Johanna sa...

Tycker de är ett fulländat blogginlägg och ett fantastiskt bra ämne. Tack för att du tog upp en hjärtefråga ifrån min sida ;)

Bildrömmar och drömbilar sa...

Kikki verkar vara en snäll människa. Sådana ska man krama!

@giselabernhoft sa...

Papaya Coconut är nu min. Klart hon ska ha lite klirr i kassan så hon kan flytta till Sthlm.

e sa...

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article13405912.ab

Jonas...jag tror att jag älskar dig!

Fröken F sa...

Och nu nämndes du som en blogg att följa på TV4 Nyhetsmorgon, pga. Kikki-inlägget. Grymt :)

SG sa...

Du ska ha fett med kredd för din softa approach!

Marie B sa...

Det var väl ett fint initiativ. MEN VARFÖR SKRIVER DU I SAMMA INLÄGG ATT DET ÄR OK ATT SKICKA BAJS TILL CAROLA? Vill du att hon också ska börja deppa ihop?? Hon har väl fått sin beskärda del redan.... Nä, där försvann trovärdigheten.

Eva Sternberg sa...

Käre Jonas!
Jag blev så glad att jag formligen hoppade ur sängen i morse, när jag läste att Du har börjat en aktion för att skydda Kikki Danielsson och se till att ingen förföljer henne!
Under de senaste tre åren har jag gjort en liknande aktion för Kikki genom att återförena henne med hennes biologiska föräldrar (modern hann att dö innan vi kom fram) och spela in mötet mellan henne och hennes far Gunnar Andersson från Jämjö på film.
Vidare anordnade jag en konsert Med Kikki i JÄmjö kyrka den 24 april 2009 och spelade in den på film.
Jag vill stödja Dig till 100 procent!
Jag skall se till at så många som möjligt köper Kikkis skiva Papaya coconut.
Under de senaste åren har jag i ett eget radioprogram - tillsammans med mina barnbarn - lanserat Kikki och hennes berättelse om sin uppväxt och sin sångkarriär.
Alla Ni som vill stötta mig kan skriva till mig på eva.sternberg@telia.com!

Andreas sa...

Kalla mig cynisk men jag tror inte så många känner så mycket för Kikki. Jag tror snarare den senaste utvecklingen är ett bevis på vilken slags maktfaktor Jonas har blivit. Snacka om att killen snart kommer börja utveckla Napoleanska drag. När den där illusoriska blandningen av ironi och genuin medkänsla möter framgång kommer det skapa en grogrund för akut megalomani.

Anonym sa...

Låten 'Du lever på drömmar' har Kikki varit med och skrivit, vilket inte kan sägas om 'Papaya Coconut' osv. Eventuella STIM-pengar, och kanske även inkomster från försäljning, går alltså inte i hennes ficka.

http://open.spotify.com/track/4zZ3AZzwVmk6GmQK5pmYBS

(K) sa...

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen2011/article13406649.ab

Anonym sa...

Varför i hela friden bor en av landets mest kända artister i Bollnäs?

Johan sa...

http://m.expressen.se/noje/1.2517206

Jenny Palm sa...

Du är Gud. Och jag numera inte mer ateist.

Aron sa...

Featured i nyaste Filip & Fredrik podcasten. På rikt.

Ron Obvious sa...

Jag kan meddela att Kikki just tackade "twitter" från Prides scen.

Sus sa...

Jag var på Kickis bröllop.

Känn på den du.