torsdag 20 oktober 2011

En feelgoodfavorit från förr


22 augusti 2007:
Skådespelaren Ulf Larsson har låtit kremera sina hundar.
Nu står deras urnor i köksfönstret.
När han dör ska de återförenas och askan blandas.


I Ulf Larssons köksfönster står två urnor. I den ena ligger askan efter bulldoggen Ossian och i den andra den engelska basseten Douglas aska.
- När jag trillar av pinn ska vår aska blandas, de ska återförenas med mig, säger han och berättar att det är inskrivet i hans testamente.




Bildtext: URNORNA STÅR I KÖKSFÖNSTRET Skådespelaren Ulf Larsson har askan efter sina två kremerade hundar Ossian och Douglas stående i fönstret hemma.


Till den 8 oktober:
Ulf Larsson får inte ta hundarna med sig in i himlen.
Det upprör artisten Lili Päivärinta från Lili & Susie:
– Man ska få bli begravd med den man älskar.



– Jag tycker det är synd. Man borde ha rätt att bli begravd med den man älskar oavsett om det är ett djur eller en människa, säger artisten och djurvännen Lili Päivärinta.
– Min pappa gick bort för några år sedan och jag liknar det med när mina hundar gått bort. Jag har varit lika förkrossad alla gångerna.


Det bästa i den artikeln, och en av kvällstidningsjournalistikens största genidrag genom alla tider, är dock när de plockar in:



I visan frågade sig artisten Hasse ”Kvinnaböske” Andersson om man får ta hunden med sig in i himlen. Han upprörs nu över att svaret är nej.
– Man strör salt i såren helt i onödan, det stör ju ingen att Uffe blir begravd med sina hundar. Jag kan inte tänka mig en himmel utan djur, säger Hasse Andersson.


Hasse "Kvinnaböske" Andersson är alltså tillfrågad enbart i egenskap av "en man som en gång skrev en visa om hundvänner som gått bort".



Men! Sen den 28 september 2009:
Uffe Larsson fick som han ville.
Han begravdes tillsammans med sina älskade hundar.
– Det var ett måste. Jag hade lovat honom det, säger änkan Lillemor Torsslow.


Det har gått ett år sedan artisten och skådespelaren Uffe Larsson dog. Vid graven på Norra begravningsplatsen står alltid en skål med godis, som han tyckte så mycket om.
Lillemor:
– Begravningsentreprenören sa att det var helt upp till mig vad jag stoppade i kistan.
Hon lade ner de fyra urnorna tillsammans med ett kärleksbrev och Uffes favoritgodis innan hon stängde locket. Nu vilar han och hundarna tillsammans under en bädd av blommor, hälsningar och levande ljus.
Stipendium
På samma plats vill Lillemor begravas tillsammans med parets kungspudlar Shady och Russian.




Det lyckliga slutet: En dag kommer Ulf, Lillemor, Ossian, Douglas, Lennart, Julia, Shady och Russian att få vila tillsammans.

4 kommentarer:

samlevnad sa...

Jag vet inte riktigt varför jag finner Lili Päivärinta så extremt skrämmande. Skulle jag inte vilja möta i en mörk gränd.

Tora sa...

Herregud, drack just en klunk när jag kom till "På samma plats vill Lillemor begravas tillsammans med parets kungspudlar Shady och Russian". Sprutade ut allt över skärmen.

Caroline sa...

Har helt missat att han dött.

Anonym sa...

Vi alla föds...
En hund och en människa möts...ett band av tillit, kärlek och lycka växer..
Åren går och denna kärlek mellan hund och människa består....
Under mina upp och nergångar i livet de senaste tretton
åren har min älskade lilla vän alltid varit där och hos ingen människa har jag funnit denna kärlek och tröst som hos min lilla vän..
Vi har rest och bott tillsammans i utlandet i flera år och åter rest hem till Sverige för att slå oss ner då min lilla själsfrände börjat bli upp i åren..
Sida vid sida i vått som torrt i kallt som varmt...
Då frågar jag vem som har eller tar sig rätten att bestämma om jag och min älskade lilla vän ska få vila tillsammans en vacker dag.
Är det du eller jag?
Min älskade lilla vän gick till vila härom dagen och om några dagar kommer jag att få ett brev på posten där det står att jag kan komma och hämta min älskades aska som ligger i en liten urna.
Är det någon skillnad tror du på denna aska och min egen aska?
Nej, det är klart att det inte är någon skillnad...
Är det någon skillnad mellan kärlek och kärlek?
Inte heller där...
Men jag har ju aldrig känt sån stark kärlek till någon annan som till min lilla vän....så vissa skillnader i vibrationen finns det, men kärlek är ändå kärlek...
Min högsta önskan är att en dag få gå i vila tillsammans med min älskade lilla vän.