onsdag 3 oktober 2012

Alla SKA med

 

Länge var det klassiska rådet att träna eller åtminstone röra på sig en timme om dagen. Men sakta har tidningarna sänkt tidsmängden i sina träningsrön för att kunna nå ut även till latare läsargrupper. Först ner till 45-30 minuter:



Via den släta halvtimmen:






Ner till en blank kvart:





Förfäktad bland annat av en av jordens sällsynta sista cromagnon-människor, Paolo Roberto:





Sen ner till en sensationell tiominutare:




Till helt otroliga åtta minuter:




Här någonstans i tiden publicerades min personliga favorit, med en lite ny taktik – att istället minska  mängden kraftansträngning som krävs:




 Sen vidare ner till fem:




Här börjar man trimma minut för minut. Först ner till fyra ("inget skämt"):




Vidare till den lite mer diffusa "några" minuter:




Till vad vi nog alla trodde var kulmen:




Men så i går publicerades det här historiska löpet i Aftonbladet. Tre minuter träning – i VECKAN:




Det motsvarar alltså cirka 25 sekunder träning om dagen. Det måste krävas att man minutiöst planerar varenda del av sitt liv – avkall på alla former av fritidsaktiviteter, säga upp sig från jobbet, uppbåda extremistisk viljestyrka – för att lyckas träna så lite. 

Nu ligger bollen hos Expressen som får publicera nästa givna trimning: "Lufsa 3 minuter i veckan – det räcker"

24 kommentarer:

Johanna sa...

Haha, men herregud. Det här med träning är lite som med Lyxfällan: man TROR att ekvationen "gör av med max så mycket pengar som du får in, ej mer" är logisk och lätt att förstå för alla. Men man bedrar sig! På samma sätt är det lätt att tro att folk ska förstå att det är bra att röra på sig, kanske en timme i slaget ett par gånger i veckan eller så. Men man bedrar sig igen. "Folk" köper istället såna där maskiner som avger elektriska impulser för att man ska kunna träna musklerna utan att anstränga sig. Få rutmage medan man sitter i soffan och goffar chips och kollar på Lyxfällan.

Älskar den här bloggen, den är så jävla bra.

Emilia Emtell sa...

Det roligaste jag läst på länge. Tack för dagens högsta skratt!

Kristoffer Jägestedt sa...

Bra skrivet och riktigt roligt:)

Skulle gissa att ABs story kommer från det avsnitt av Vetenskapens Värld som visades 1/10. Riktigt intressant faktiskt. http://www.svtplay.se/video/326348/1-10-del-2-av-3

Per Penning sa...

Mycket underhållande. :)

Olle Bergman sa...

Haha, det var banne mig en av de roligaste bloggartiklar jag läst.

Nu ska jag lyfta en penna och andas djupt några gånger så har jag tränat nog för idag.

Lotten sa...

Jag ber att djupet av mitt hjärta tacka för denna sammanställning som fick mig att skratta så länge, djupt och innerligt att jag inte behöver träna igen förrän i november.

Lotten sa...

... fråååån djupet av …

Anonym sa...

Får mig att tänka på http://www.youtube.com/watch?v=RRdWntqCLwg

MagnusN sa...

Mycket bra sammanställning :)

Maghag sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna W. sa...

Hahaha vad kul:-) ! Ja nästa motionsråd måste väl då bli att vi ska vila oss i form :-) !

Magnus Nilson sa...

Man blir faktiskt starkare av att bara sitta i soffan och TÄNKA på att man tränar... ;-)

Anders sa...

Och om du inte hört det än så är det senaste 12 sekunder gånger 3. Endast 3 dagar i veckan! Det visar den senaste forskningen enligt vetenskapens värld.

http://www.svtplay.se/video/326348/1-10-del-2-av-3

mikebike sa...

Jag bugar mig för denna researchernas research!!

Ove sa...

Dubbel tummenupp där!

Anonym sa...

great post
..................

anna sa...

Hahaha.. bästa iakttagelsen på länge! :)

calleism sa...

Nä dra mig baklänges in i fågelholken så vältränad jag är då...

Anonym sa...

Äntligen är du tillbaka! Underbar sammanställning, samtidigt som jag fyller en skål med chips!
Haha!

Anonym sa...

Ja! Va kul att du är tillbaks!! Din blogg har lyft många tråkiga dagar!

Anonym sa...

Och nu är vi nere på NOLL. Tidningen Aktiv Träning rekommenderar "Du kan lata dig frisk":

http://aktivtraning.se/halsa/du-kan-lata-dig-frisk

Josef Boberg sa...

P g a en allvarlig ryggskada i tidiga tonår - så har jag ALDRIG därefter ägnat mig åt idrott, motionslöpnig osv.

Men däremot så har jag från 1975 i lugnt tempo gått en daglig kvällspromenad om ca 0,5-1,5 timmar. Upprinnelsen till det var att familjen då bestämde sig för att köpa den röd- och långhåriga dvärgtaxen Tessan.

Alla i familjen skulle hjälpa till med att gå ut med hunden varje dag på en längre promenad - var det sagt. Men det blev rätt snabbt så att de övriga familjemedlemmarna tappade intresset för det - och så blev det mest jag som tog ansvaret för kvällspromenaderna med Tessan.

Så förblev det under ca 17 år - då det var färdigt för att avliva henne. Det fick jag också göra på eget bevåg. Dock... - kvällspromenaderna fortsatte jag med utan Tessan - och gör så fortfarande.

Jag skyller bl a på kvällspromenaderna sedan 1975 - att jag fortfarande med drygt 72 år ”på nacken” - ej har ont någonstans och äter noll av mediciner.

Detta har blivit särskilt påtagligt sedan jag för ca fyra år sedan radikalt minskade på mängden LivsFarliga kolhydrater i kosten.

Så att röra på sig i all ära - men det håller ej fullt ut - ifall man äter den av Livsmedelsverket rekommenderade felaktiga kosten.


HÄLSAN ÄR EJ ALLT - MEN UTAN HÄLSAN FÅR ALLT ANNAT UNDERORDNAD BETYDELSE
!

Alex sa...

Det räcker tydligen att stå upp, eller att gå i en minut: http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/17761954/?refpartner=aftonbladet_viktklubb_1.3176736_fiskpinne

Sandra sa...

Jag hittade din blogg for en halvtimme sedan och har stracklast sedan dess, har inga planer pa att sluta tills jag last alla inlagg (fast det kanske tar nagra dagar). Bast, helt enkelt. Tack.