tisdag 16 december 2014

Lucka 6 – ett litet tips

Jag ska inte ljuga. Liksom många av er är jag en stor älskare av fantasy. Visa mig ett litet troll som smider planer med en gammal man om att hitta en mystisk amulett och jag är där och slukar händelseutvecklingen med giriga tuggor. En fantasybok på 2800 sidor, sa du? Tack gärna det. Och det är den första av sjutton böcker? Är du snäll och ger mig lite papper, jag kommer behöva torka av min stol efter mig.

Jag har åkt på vissa bakslag. Förra vintern sydde jag upp en stor hårig, grön trollkostym och tältade i två veckor för att få bra platser till premiären av ”Trolljägarna”. Det anser jag fortfarande är ett misslyckande som fantasy betraktat och det har jag talat om för TV3 vid upprepade tillfällen.

Det bästa jag vet är en riktigt ruggig kentaur. Även trollpackor är jag väldigt förtjust i. För att inte tala om små rumpnissar! Jag skriver själv på en Tolkieninspirerad fantasytrilogi som jag kallar ”Rump-Nils”, en fullständig kartläggning av rumpnissarnas ursprung och anfader. Mer än så kan jag inte avslöja i nuläget. Alla förfrågningar om filmlicensering av böckerna går via min agent. 

På senaste har jag upptäckt en tv-serie som jag tänkte tipsa om, nämligen Game of Thrones. Denna serie förenar mina två stora kärlekar i livet: den till fantasy och den till folkbokföring. Finns det något bättre än att få hålla reda på riktigt stora mängder fantasyfigurers namn och hemort? Nej, inte om du frågar mig. 

The Hobbit i all ära – jättekul med alla ruggiga små gubbar och bäckahästar och liknande – men jämfört med Game of Thrones så saknas där något helt klart. Det blir liksom inte lika drabbande om man inte utöver fantasyn får grotta ner sig i ett riktigt komplext nätverk av släktträd, lantmäteri och adressändringar. Det är bara att lyfta på sin hatt.

Ta hand om er i julstöket!

3 kommentarer:

Dungen sa...

Jag vet inte varför, men jag blev väldigt lycklig av att läsa det här.

Andreas Eriksson sa...

hallå jonas har du avlidit jag har kollat din blogg varje dag sen december 2014 var är du jag kan inte överleva utan dina dryga reflektioner på svensk populärkultur och de gamla artiklarna ger inte samma kick efter 4000 läsningar

Anonym sa...

instämmer med Andreas, kör igång igen!